torsdag 1 augusti 2019

Coleslaw




English translation 


Jag älskar coleslaw, minns inte riktigt men jag vet att vi åt en god coleslaw på en restaurang och jag bad om receptet, det är säkert över 20 år sedan. Fick ett recept för flera kilo coleslaw från restaurangen. Receptet lades till samlingen och glömdes bort! Hittade det för några månader sedan - tyvärr har jag ingen anteckning om namnet på restaurangen. Var tvungen att förminska receptet och testa det. Blev riktigt gott. Ibland gör jag det med majonnäsdressing (som nedan) och ibland blandar jag grönsakerna med vinägrett-dressing.

Detta är ett basrecept vilket innebär att du får smaka av och lägga till mer salt och peppar eller annan krydda om du önskar. Den här satsen ger rätt mycket men det gör inget, det håller sig bra i kylen.

Ingredienser för 6 portioner

300 g strimlade vitkål
300 gram strimlade morötter
3 krm salt
450 g majonnäs
3 - 5 msk koncentrerad apelsinjuice.
Salt
Peppar

Metod: 
  1. Tvätta och strimla vitkålen, lägg det i en bunke.
  2. Salta det och lägg på ett lock och låt det ligga i någon timme.
  3. Tvätta, skala och strimla morötterna.
  4. Kläm ut så mycket vätska som möjligt från vitkålen.
  5. Blanda vitkål och morötter.
  6. I en separat skål blandar du majonnäs, och koncentrerad apelsinjuice, smaka av, salta och peppra till dess du är nöjd.
  7. Blanda grönsakerna med såsen och låt det gärna dra en stund.

Underbart gott till flera olika rätter.

Noshe Jan! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar