torsdag 8 augusti 2019

Lasagne. - Lasagna




En favoriträtt här hemma hos oss är Lasagne. Jag gillar att experimentera men det passar inte våra söner! Det måste smaka som det alltid har gjort. 
Minns en gång när jag bemödade mig med att t o m göra pastan själv. När jag sedan höll på med själva köttfärssåsen blandade jag i ett uns av saffran- äldste sonens kommentar lät inte vänta på sig – du har haft nåt persiskt i det här! Det var gott tyckte sönerna trots saffran i köttfärssåsen! Läxan jag lärde mig: ändra aldrig i lyckat recept!
Slutligen vill jag dela med mig av en hemlighet, jag serverar lasagnen alltid dagen efter, det måste helt enkelt goa till sig i kylen! Värm upp för servering. 

8 rejäla portioner
500 gram basköttfärssås (se blogg)

Béchamelsås
100 gram smör
100 gram vetemjöl
1 liter mjölk
1 rågad tsk salt
1 krm peppar
1 krm malen muskot
1 buljong eller fond de chef (valfritt)
1 – 2 dl parmesanost
2 – 3 dl parmesanost att varva med köttfärssåsen och béchamelsåsen.

Metod:
  1. Lasagneplattor: antalet beror på den form du använder.
    Gör köttfärssåsen och låt det sjuda medan du gör béchamelsåsen. 
  2. Smält smöret och häll över vetemjölet, vispa ordentligt. Häll på hälften av den kalla mjölken och vispa hela tiden till dess det inte finns några klumpar. 
  3. Lägg till kryddorna och buljong.
  4. Fortsätt vispa. När såsen börjar tjockna häller du på resten av mjölken., låt det sjuda en stund (2-3 minuter) innan du häller i riven ost. Vispa till dess osten har smält. Sätt åt sidan. 
  5. Smörj en ugnsfast form och häll ett tunt lager med béchamelsås.
  6. Lägg på lasagneplattor. Varva nu med köttfärssås och häll på lite mer av osten.
  7. Häll över mer béchamelsås innan du lägger på ytterligare ett lager med lasagneplattor som täcks med ytterligare lager med köttfärssås och béchamelsås med ost över. 
  8. Avsluta med ett lager lasagneplattor och täck det med béchamelsås. 
  9. Häll över lite mer ost över béchamelsåsen.

Det tar ca 20 minuter i 200 graders ugn, eller till dess lasagnen har fått fin färg och blivit lite krispig på ytan.


Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar