lördag 9 maj 2020

Hur gör man sig av med vaxet på citrusfrukter - (How to get rid of wax on citrus fruit)



English translation and video

Det finns en hel del recept där man ska använda sig av citrusskal. Jag känner mig inte trygg med att bara skölja av frukten i varmt vatten – därför har jag utvecklat en metod som fungerar väldigt bra för mig. Citrusfrukten får en helt annan arom efter den här behandlingen. Du kommer helt plötsligt känna doften av apelsiner eller annan citrusfrukt i hela huset. När man väl har tagit bort vaxet får man räkna med kortare hållbarhet på frukten.
Ja – jag vet att processen kan låta lite besvärligt! Men – du kan med fördel göra det med flera frukter, riva skalet, låta det torka i rumstemperatur 1 – 2 dagar och sedan pulverisera det och ha det i burkar. Du uppnår flera saker med den här processen, dels att hållbarheten ökar genom att du torkar skalet och dels att du alltid har rivet skal av olika citrusfrukter. På sommaren när det är lite billigare kilopris på t ex citroner brukar jag köpa flera kilo åt gången, befriar frukten från vax, river skalet och torkar det, sedan pressar jag juice från frukten. Juicen fryser jag in i iskubsformar för att sedan flytta över det i vanliga plastpåsar. Då har man alltid färskpressad citron hemma. 
Apropå isformar och frysa in saker – jag gör samma sak med vin som blir kvar efter en festmiddag, Super praktisk faktiskt.

Ingredienser:
Vatten som täcker frukten
2 msk bikarbonat
Vinäger
Citrusfrukt

Metod: 

  1. Sätt frukten i en rymlig skål och häll på ljummet vatten som täcker frukten.
  2. Häll därefter i vinäger (1 – 2 dl) och två matskedar bikarbonat. Låt det ligga i blöt i 10 minuter. 
  3. Skölj frukten och tvätta det noggrant med borste eller svamp.
  4. Koka upp vatten i en rymlig kastrull och doppa i frukten i 30 sekunder.
  5. Skrubba nu frukten med grovmalen salt, skölj det några gånger efter det och lägg det återigen i en rymlig skål med vatten som täcker frukten och 1 dl vinäger. Skölj sedan frukten igen och torka med vanlig kökshandduk. Nu kan du använda skalet utan några som helst problem.

Noshe Jan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar