fredag 18 december 2020

Konsten att krydda i det persiska köket

 

Blandning av egna kryddor är näst intill förföriskt!

English translation 

Var lite äventyrlig - våga prova något nytt! Blandning av egna kryddor är näst intill förföriskt!

Jag minns än idag när vår kock kom till vardagsrummet med en liten skål och sked och bad min mamma smaka av maten som de höll på och lagade i köket. Det var alltid två frågor som kocken ville ha svar på: - är det tillräckligt med sälta? Hur är syrligheten? 

Senare när jag lärde mig att laga mat i Sverige var frågorna annorlunda, ingen efterfrågade syrlighet i maten. Det är försåtligt – svensk mat saknar syrlighet och självklart beror det på klimatet.

Persisk mat är inte ”stark” men otroligt smakrik. Iranier använder också örter i maten i ganska hög grad i jämförelse med t ex svensk matlagning. På 70-talet när mina föräldrar var på besök i Sverige hade de med sig torkade örter i mängder från Iran.

Började laga persisk mat i Sverige där otroligt många ingredienser saknades, då kom alla dessa torkade örter och lime väl till pass. Det var först på 80-talet som vi fick tillgång till dessa ingredienser i Sverige, tack vare de olika invandrargrupper som öppnade livsmedelsbutiker och började ha ett mer exotiskt utbud av kryddor och ingredienser.

I Iran blandar man egna kryddor – här får du recept för de vanligt förekommande kryddblandningarna i det persiska köket.

Lista över ingredienser

Noshe Jan! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar