lördag 19 december 2020

Fruktkaka

 

English translation and video


En härlig blandning av alla mina fruktkakrecept! Så otroligt lätt och gott! Kan ätas när som helt och inte bara till julen!

Jag brukar ha en hel del torkade frukt och nötter hemma och av och till behöver jag använda dessa innan de blir dåliga eller för gamla. Jag förvarar allt i frysen eller kylen och behöver ibland göra plats för annat. Tittade på alla mina gamla recept för fruktkaka och det här blev resultat av blandningen.

Ingredienser för en kaka som behöver en 2 liters form. Jag dubblerade satsen och använde en 2 liters och en 1,5 liters form, blev verkligen lyckat. I slutet av den här bloggposten får du exakta mått för en 1,5 liters form. 

 Då kakan innehåller mycket smör och ägg är det en fördel om du förvarar det i kylen.

Det fiffiga är att du egentligen kan blanda i de torkade frukter som du själv gillar och du råkar ha hemma, huvudsaken är att du använder 280 – 325 gram torkade frukt. Jag kombinerade så här: 100 gram torkade och hackade fikon, ca 45 gram torkade och hackade katrinplommon, 65 gram torkade tranbär, 50 gram syltade apelsinskal, 65 gram torkade och hackade aprikoser – det blev totalt 325 gram torkade frukt. Sedan anger jag nötter, ta det du har hemma. Jag använde mig av 150 gram nötter hälften pekannötter och hälften skållade mandel, nötterna hackas grovt.
Använder både rum och pressad apelsinjuice – men har du inte rum hemma duger det utmärkt att använda apelsinsaften bara.
Hade inga apelsiner hemma men malet torkat apelsinskal som jag tog en rejäl tsk av. Använde också färdig apelsinjuice, Det gäller att använda fantasin och inte följa alla recept 😊

Ingredienser för en kaka (total volym 1,5 liter)

  • 140 gram torkade frukt. Som hackas i mindre bitar
  • 1  apelsiner (rivet skal och juice)
  • 65 gram rum
  • 65 gram pressad apelsinjuice
  • 85170 gram smör, mjukt
  • 190 gram strösocker
  • 205 gram ägg
  • 85 gram nötter
  • 205 gram vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk malen pomeransskal 

 Metod:

  1. Hacka all torkade frukt i mindre bitar häll upp det i en rymlig skål, häll över rum och pressad apelsinjuice, täck och låt det stå och dra ca 24 timmar.
  2. Ta ut smöret i god tid så att det rumstempererad, detsamma gäller egentligen alla ingredienser i kakan.
  3. Mät upp allt så att du inte missar något, det är verkligen lätt gjort!
  4. Sätt ugnen på 175 ° eller om du har varmluftsugn 150 °,
  5. Blanda smör och socker och vispa det till dess du får en smidig och mjuk massa.
  6. Tillsätt ett ägg i sänder och låt maskinen eller vispen går ca 2 – 3 minuter. 
  7. Blanda nötter, fruktblandningen i mjölet och till sätt det och se till att allt blandas väl. Det missade jag själv, hällde i mjölet först och kom sedan på att jag skulle ha blandat det med mjölet 😊 Det är ingen katastrof med andra ord.
  8. Häll upp det i en smord form som rymmer 2 liter och grädda i 70 minuter. Testa kakan med en sticka – är kakan inte torr kan du låta det stå en stund till. 
Vill du dekorera din kaka kan du vispa iho 200 gram Philadelphia ost med 1 dl florsocker och 2 msk apelsinjuice, har du kanderade apelsinskal kan du använda det också. Låt fantasin flöda.

Noshe Jan!

Ingredienser för 2 kakor (1,5 + 2 liters form)

  • 280 - 325 gram torkade frukt. Som hackas i mindre bitar
  • 2 apelsiner (rivet skal och juice)
  • 150 gram rum 
  • 150 gram  pressad apelsinjuice 
  • 400 g smör, mjukt
  • 450 gram strösocker 
  • 8 ägg
  • 200 gram nötter
  • 480 gram vetemjöl 
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk malen pomeransskal 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar