söndag 20 december 2020

Fika - made in Sweden


 

English translation

Introducerar min nyupptäckta gamla vän Stina Almroth som har kommit ut med boken fika - made in Sweden. Det är en vacker bok som innehåller anekdoter som förklarar den djupa innebörden av denna mycket svenska traditionen fika och dess viktiga roll i svenska samhället . Jag är hedrad över att hon har valt att vara min gästbloggare idag. Boken har redan vunnit flera utmärkelser: Svensk vinnare av Gourmand Award i kategorin “Kaffe”.
Boken är också vinnare i kategorin ”Ceremoniella måltider” i Måltidsakademiens tävling 2020. 

I slutet av det här inlägget finns länkar till var man kan beställa boken världen över och i Sverige.

 Tack, Paki, för denna möjlighet att vara gäst på din blogg! Jag är glad att du dök upp i mitt liv igen och att det var Rotary som på ett sätt var ansvarig! Vi träffades första gången när jag kom till Södertälje med en grupp indiska kvinnliga entreprenörer som en del av ett utbytesprogram som Nyföretagarcentrum i Södertälje var värd för.

Indien spelar också en roll i min fikaresa eftersom det var där jag hade det som var lite av en uppenbarelse, att fika är en svensk kulturskatt som resten av världen borde få veta om. Alltihop började egentligen med att jag älskar att baka och har bakat sedan jag var liten, precis som många andra svenska barn. Och var helst i världen jag har bott finner jag alltid ett sätt att baka.

Det var för att mina indiska vänner och kollegor ofta föreslog att jag borde öppna bageri som jag började fundera över våra svenska bakverk. Inte för att jag på allvar tänkte öppna något bageri, men från att ha funderat över svenska bakverk slogs jag en dag av att sammanhanget runt våra bakverk och vårt kaffedrickande, det som vi kallar för fika, det var verkligen något väldigt speciellt.

Jag fann det med en gång mycket spännande och bestämde mig i samma ögonblick för att se till att världen skulle få veta allt om fika. Som jag såg det fanns nu ett "högre syfte" med att starta bageri. Men, trots att jag lärde mig allt om bagerier var jag till slut tvungen att erkänna för mig själv att jag inte hade det som krävdes för att starta ett bageri. Det var då jag bestämde mig för att jag skulle skriva en bok om fika i stället. Boken visade sig var en bättre ide.

Om jag var exalterad första gången som jag medvetet tänkte på fika, finner jag det bara ännu mer spännande efter att ha skrivit boken. Det som slog mig särskilt efter att jag hade avslutat det första utkastet var hur otroligt SVENSKT fika är, och det ville jag förmedla i titeln. Det var min son Felix som i ett WhatsApp-samtal från USA till slut formulerade bokens titel: Fika - made in Sweden. En italiensk vän som omedelbart förstod vad jag menade sade: "So, fika is like a window into Swedish Society!"

Jag är rädd för att svenskar inte har rykte om sig att vara särskilt varma och sociala. Vi håller till och med med om det själva. Därför blev jag glad när jag insåg att det faktiskt inte alls förhåller sig så. Vi har vårt sätt att vara varma, omtänksamma och sociala - genom fika. En australienbaserad indisk “sociologist of money” förstod fika som svenskarnas "currency of care". Man skulle kunna säga att fika handlar om kärlek.

Medan det finns mycket att säga om  betydelsen av fika i Sverige finns det också otroligt mycket att berätta när det gäller våra bakverk. Eftersom vi är i december, säsongen för saffransbullar, vill jag gärna berätta om dem. För ja, i Sverige har bakverk säsonger. Så strikta att det finns rätt och fel säsonger för vissa bakverk. Saffransbullar, gula av saffranet i degen, är en av dessa sorter. Vi gör dem ofta i form av s-formade lussekatter.

Som en illustration av hur allvarligt vi tar på det här med ”rätt tid” för ett visst bakverk, låt mig berätta om en egyptisk ingenjörsstudent som hyrde ett rum från en av mina vänner. Efter att aldrig ha behövt laga mat själv var middagen först ett problem för honom. Tills han upptäckte saffransbullar. Men efter jul kom han tillbaka från affären helt förvirrad eftersom han inte hade kunnat hitta en enda saffransbulle Min vän upplyste honom om att det inte skulle finnas några förrän nästa jul. Studenten såg bara en lösning. Han lärde sig att baka saffransbullar själv!

Stina Almroth



Boken kan beställas världen över och i Sverige: 

ORDERS - INTERNATIONAL, free shipping World Wide: 

Book Depository


ORDERS - SWEDEN:

Bokus

Adlibris:

 

You can also watch the digitalbook-release on her YouTube channel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar