onsdag 9 december 2020

Kanderad apelsinskal

 


English translation


Som jag har skrivit tidigare håller jag på och förbereder mig för att baka tysk julkaka (Julstolle) – man behöver bland annat kanderat apelsinskal. 

Man kan köpa det numera men då jag bakar rätt mycket inför julen föredrar jag att göra det själv, otroligt enkelt.
Du behöver lika mycket apelsiner och socker. Det ska väga lika mycket.

 

Metod:

  1. Börja med att tvätta apelsinerna noggrant.
  2. Låt det ligga i en kastrull med mycket vatten.
  3. Koka upp och låt det koka 15 minuter.
  4. Häll bort vattnet och tillför nytt vatten.
  5. Låt det koka upp och koka 15 minuter. 
  6. Ta upp apelsinerna och häll bort vattnet. 
  7. Häll upp nytt vatten och låt det koka upp, sänk värmen och låt det sjuda en timme från det det börjar sjuda. 
  8. Efter en timme – häll bort vattnet och skölj apelsinerna i kallt vatten.
  9. Låt det kallna i rumstemperatur. 
  10. Skär apelsinerna i små bitar eller såsom du önskar. jag skär bort en del av apelsinköttet.
  11. Väg apelsinerna, därefter mäter du lika mycket socker. 
  12. Blanda socker och apelsinskal i en kastrull, ha på svag värme, låt det sjuda till dess all vätska har i stort sätt försvunnit eller åtminstone halverats. 
  13. Häll i 1 msk med rosenvatten mot slutet och rör om. 
  14. Låt det kallna på smörpapper i kylen. Förvara det i kylen eftersom dessa saknar konserveringsmedel. Blanda det i kakor eller använd det som dekoration.

Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar