lördag 13 mars 2021

Örtsalt

 


English translation and video

Superaromatiskt örtsalt som du kan göra själv hur lätt som helst. Perfekta gåvan!

 Min väninna Stina och jag skickar paket till varandra numera, jag skickar vegetarisk mat och hon skickar örtsalt, skorpor med mera. d blev otroligt förtjust i örtsaltet hon skickade mig och bad om receptet som hon har fått av sin mor. Stinas mamma brukade köpa örtsalt (Herbamare) på Hälsokosten. Så bestämde hon sig för att pröva själv. Hon testade sig fram.

När jag läste receptet förstod jag vilken potential det har. Det är tekniken som är verkligen intressant – man kan egentligen blanda i det man gillar men en ingrediens kan man inte vara utan och det är libbsticka, det är ett måste, för övrigt kan man experimentera fritt.

Att blanda till allt går fort men sedan måste allt lufttorka, det tar ca 14 dagar. Försök inte med ugn och låg värme – saltet blir inte lika grön utan snarare brun och aromen försvinner!  Ha bara tålamod så får du ett fantastiskt örtsalt.

Torkad libbsticka går att beställa online. I färsk form räcker det med 15 gram (enligt receptet) själv använde jag 1 msk torkad libbsticka istället.

Ingredienser för ett kilo örtsalt 

100 – 150 gram

Tomater

15 g

Libbsticka (eller 1 msk torkad)

25 gram

Persilja

25 gram

Purjolöksblad eller lökpipor *

100 gram

Gul lök

20 – 30 gram

Stjälkselleri (framförallt bladen)

1 kilo

Salt

* Jag använde 4 – 5 st vårlökar istället.

 Metod:

  1. Tvätta alla grönsakerna och torka väl.
  2. Skär tomaterna i klyftor, skala löken och hacka grovt-
  3. Börja med att mixa tomaterna antingen i en stående mixer eller handmixer. 
  4. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och kör till dess du får en slät massa som liknar smoothies. Det är mödan värt att mixa grönsakerna omsorgsfullt.
  5. Blanda nu i saltet och sprid massan i en ugnsplåt.
  6. Låt det hela lufttorka – det tar ca 14 dagar. 
  7. Vänd massan en gång om dagen med en stekspade. Ju större yta du sprider massan på desto fortare går torkningsprocessen.

Häll upp det på burkar och förvara mörkt. Otroligt bra present!

Noshe Jan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar