torsdag 10 juni 2021

Ramslökssoppa

 


English translation and video


Enkelt och gott! Ramslökssoppa är verkligen en okomplicerad soppa! Så otroligt gott dessutom!

Ramslökssoppa hör till våren och sommaren här i Sverige. Det är svårt att få tag på ibland - men åh, vilken glädje när du får köpa dem färska! Eller till och med plocka själv om man råkar vara på Gotland.

Allium ursinum är det latinska namnet - men det kallas även för vild vitlök.

När jag var barn och vandrade med mina föräldrar i bergen (nordvästra delen av Iran - Kurdistan) kunde vi se stora fält med ramslök. Jag älskade att plock och äta dem där och då. Växten såg lite annorlunda ut än den svenska, men smaken är densamma.

Efter nästan 40 år i Sverige drog jag slutsatsen att det måste vara samma växt som den jag åt när jag var liten. Du har ingen aning om hur glad jag var första gången jag hittade ramslök i Sverige. Det första jag lagade med ramslöken var just soppa - men jag vet att i Iran använder folk det i en mängd olika rätter, speciellt i de delar av Iran där ramslök växer.

Jag blev oerhört förvånad över att se att min livsmedelsbutik hade tagit in färska ramslök för ett par dagar sedan - priset kan diskuteras i sig, men jag köpte allt de hade.

När jag väl var hemma bestämde jag mig för att göra ramslökssoppa, för enligt min mening är det den mest utsökta okomplicerade soppan trots få ingredienser. Vår äldste son Pierre älskar också ramslök. Jag beställer vanligtvis torkade ramslök från Tyskland när jag inte får tag på det här i Sverige.

Om du inte kan ha vin i maten kan du enkelt ersätta vinet med vatten - du kan behöva lite mer kryddor och några droppar pressad citron. Om du vill ha en vegansk version kan du använda grönsaksbuljong istället för kycklingbuljong.

Om du vill ha lite mer htta kan du blanda i 1 krm mald kummin eller 1 tsk sambal oelek.

Ingredienser för 4 portioner

200 gram färsk ramslök

2 dl cremefraiche

Lite smör (ca 2 msk)

0,5 tsk salt

30 gram hackade schalottenlök

1 krm svart- eller vitpeppar

2,5 dl vitt vin

Redning

2 buljongtärningar

2 tsk majsstärkelse

5 dl vatten

2 tsk vatten

För lite extra ”hetta” kan du blanda i 1 krm mald kummin eller 1 tsk sambal oelek.


Metod:

  1. Tvätta ramslöken och låt det torka en stund.
  2. Skala och hacka schalottenlöken
  3. Hacka ramslöken grovt.
  4. Smält lite smör i en rymlig kastrull och stek schalottenlöken en kort stund (ca 1 min).
  5. Tillsätt ramslöken och låt det steka tillsammans med schalottenlöken ca 5 minuter.
  6. Häll på vinet och smula sönder buljongen, jag tog en kyckling- och en grönsaksbuljong men det går utmärkt att använda 2 grönsaksbuljonger istället om du föredrar det. 
  7. Häll på 0,5 dl vatten och låt det koka upp.
  8. Tillsätt 0,5 tsk salt och 1 krm svart- eller vitpepparpeppar, blanda, sätt på locket och låt sjuda i 10 minuter.
  9. Mixa soppan slät med stavmixer.
  10. Tillsätt cremefraiche och blanda väl.
  11. Blanda 2 tsk majsstärkelse med 2 tsk kallt vatten och rör ordentligt innan du tillsätter det till den varma soppan. Blanda väl.

Smaka av och korrigera kryddningen.

 Servera gärna med varma smörgåsar!

Noseh Jan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar