fredag 18 juni 2021

Remouladsås


 English translation and video


Den här underbara såsen passar nästan till allt och dessutom är otroligt lätt att göra.

Bjöd min brorsdotter Kiki och hennes man Todd på panerad torsk, kokt potatis- och min hemgjorda remouladsås efter en lång flygning från USA till Sverige– det blev en hit!

Såsen passar till allt från fisk, korv eller varför inte rostbiff. Köpte en gång för länge sedan färdig remouladsås och det var det värsta jag har smakat på! Du kommer aldrig att köpa färdig remouladsås när du har smakat på det här!

Det som man behöver tänka på är att använder du färska örter behöver såsen inte vila lika länge eftersom färska örter avger smak ganska omgående. Använder du torkade örter behöver såsen vila åtminstone 2 timmar i kylen innan du serverar den.

Blanda gärna i örter du gillar – ibland har jag i gräslök eller färsk libbsticka som hackas väl. Beroende på vad vi ska ha såsen till händer det att jag blandar i mer curry till exempel. Smaka gärna av och justera kryddningen utifrån dina egna smaklökar 😊

Du kan utesluta curryn om du så önskar.

När jag har tid gör jag egen majonnäs såklart – annars fungerar det utmärkt med färdig majonnäs.

Ingredienser för 4 portioner

1 tsk dragon

2 dl majonnäs

2 tsk finhackade kapris

0,5 dl gräddfil

1,5 msk finhackade cornichons

2 msk hackad persilja

1 msk curry

1 tsk körvel

Några droppar pressad citron.

Blanda ingredienserna. Om du vill ha lite lösare sås späder du ut det med lite grädde, eller gräddfil.

Smaka av och justera kryddningen.

Noshe Jan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar