söndag 13 mars 2022

Vitlökspuré

English translation and video 


Lyckliga är alla vi som kan äta vitlök. Men hur förvarar man det. Här får du ett enkelts tips om ett sätt att förvara det.

Vi älskar vitlök men som bekant kan vitlöken snabbt bli för gamla. De flesta livsmedelsbutiker importerar vitlök från Kina vilket jag undviker att använda pga. oförorenad vatten, blekmedel och kemikalier som används bland annat. När jag hittar vitlök från t ex Spanien passar jag på och köper en hel del.

Väl hemma fixar jag just den här purén som bidrar till att jag kan förvara det länge. Det förenklar användning av vitlöken också.

Allt du behöver är vitlök och olivolja, mängden spelar inte någon roll egentligen – det är tekniken som är intressant.

Ingredienser
700 g vitlöksklyftor
2,75 dl olivolja

 

Metod:

  1. Skala viöken. Bästa sättet att göra det är att lägga dessa i en rymlig skål och hälla på kallt vatten. som täcker. Efter ca 15–20 minuter kan du  dela vitlöken i klyftor och skala klyftorna. 
  2. Lägg klyftorna i en liten mixer och kör det till dess du har en massa av mindre bitar.
  3. Häll sedan på olivolja (lite i taget) och kör mixern några varv. Grovleken bestämmer du själv.
  4. Förvaring: häll upp det i rena burkar och förvara i kylen. Du kan också hälla upp det i isformar och frysa in det. Det håller hur länge som helst.

Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar