lördag 16 juli 2022

Gurksoppa

 


English translation and video


Somrig, snabb och smakrik gurksoppa – det här är min version av Gazpacho Verde. Enklare än så här kan det inte bli!

PDF 


För många år sedan hade vi ett europeiskt projekt med Spanien så det blev många resor till Andalusiska regionen. Varje måltid började med en röd tomatsoppa som serverades kallt och var otroligt smakrik. Av och till fanns det en soppa gjord på gurka bland annat som jag blev riktigt förtjust i. Frågade våra spanska deltagare efter recept både på den röda tomatsoppan och även gurksoppan. De gav mig ungefärliga ingredienser – jag skrev ner det men tappade bort lappen! Hur som helst jag fick lov att experimentera mig fram till receptet som jag nu delar med er.

I originalrecept för Gazpacho Verde ingår inte gräslök men jag anser att det nästan är ett måste. Allt blir godare med gräslök – men man får ta det försiktigt när det gäller örter, det ska förhöja smaken inte ta över.

Viktigast av allt är att soppan måste goa till sig ett tag och dessutom vara iskall när man serverar det.

Det är min förhoppning att inspirera dig att göra den här soppan, smaksätt det gärna efter dina behov. Har du inte gräslök så kan du istället använda persilja, Har du inte vinäger kan du istället använda lite pressad citron – ja – man får ta det som man har hemma.

Man kan också sila soppan om man vill ha en ”lenare” soppa – personligen gillar jag lite konsistens därför hoppar jag över det här med att sila soppan.

Numera hittar man små gurkor (Persiska gurkor) som är otroligt smakrika – använd det om du kommer över dessa underbara gurkor annars går det bra med vanlig gurka som finns i alla livsmedelsbutiker. Men, men – ta bort både skal och kärnorna! Kärnorna kan nämligen ge en bitter smak annars.

Vill du ha lite tjockare konsistens på soppan kan du blanda i lite turkisk eller grekisk yoghurt i soppan. Du får smaka dig fram till det du gillar. Ibland blandar jag i lite pepparrot som ger lite hetta. Andra saker som man kan kryddsätta soppan med är någon droppe Tabasco eller 0,5 tsk sambal oelek. Sätt gärna din egen prägel på soppan!

Ingredienser för 3 portioner

1 st. stor gurka (eller 4 små)

2,5 dl vatten

1 st. grönt äpple typ Granny Smith

2 tsk havssalt*

1 st. grön paprika

1 dl myntablad

1 stor eller 2 mindre vitlöksklyftor

1 dl gräslök

0,5 gul lök

Garnering

0,5 msk äppelcidervinäger (eller 1 msk pressad citron)

Myntablad

2 – 3 msk olivolja (bra kvalité)

Äppelklyfta eller en bit gurka

*använder du vanlig salt behöver du ta mindre!

Som vanligt är det mise en place som gäller vilket innebär att du mäter allt, tvättar, skalar och har allt redo innan du börjar med själva tillagningen.

 

Metod:

  1. Tvätta paprikan – ta bort kärnor och membranet – om du slarvar med det får soppan bitter smak. Skär paprikan i lite mindre bitar.
  2. Skala löken och skär det i mindre bitar.
  3. Skala äpplet och skär det i mindre bita (ta bort kärnorna).. Häll över vatten som täcker äppelbitarna så att det inte blir mörka under tiden du gör allt annat.
  4. Skala vitlöken.
  5. Mät upp salt, pressad citron eller äppelcidervinäger, mynta, gräslök och övriga ingredienser.
  6. Lägg alla ingredienserna med undantag av vattnet i en mixer och kör det ti 2–3 minuter eller till dess du får en slät massa. Häll på vattnet och kr det ytterligare någon minut.
  7. Smaka av och korrigera kryddningen så att det passar dig.
Häll upp det i en tillbringare, täck och kyl det sedan några timmar.  Gör små tärningar av äpple och eller gurka och dekorera med späda myntablad.

Noshe Jan!

Note: Persisk gurka är ca 10 – 15 cm lång - smalare än vanliga gurkan. Slät yttre, tunt skal och har betydligt mindre frön än den vanliga gurkan som man kan köpa i de flesta livsmedelsbutiker. Den persiska gurkan innehåller mindre vatten och är betydligt ”krispigare” än vanlig gurka. Man kan numera köpa det året runt i Sverige. 

Persiska gurkor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar