söndag 10 juli 2022

Salsicciapasta


English translation and video

Supersmaklig pastarätt som tar max 30 minuter att göra från början till slut!

 PDF

Varje gång jag ser salsicciafärs i butikerna köper jag det med en gång eftersom den har många användningsområden här hemma hos oss.  Även om jag gillar att laga mat händer det då och då att jag vill laga till något ganska snabbt och okomplicerad, då är den här rätten ganska given.

Du kan utesluta både det ena och det andra egentligen, jag tänker på alla er som är allergiska mot lök och vitlök till exempel, ni kan använda ett kryddmått Asofetida eller Hing som det också kalla för. Det är en orangefärgad malen krydda (roten till en växt) från nordöstra Iran eller Indien som används i maträtter istället för lök eller vitlök. Rättrogna Hinduer äter nämligen varken lök eller vitlök. Jag har provat det i många rätter med gott resultat.

Råkar du ha någon typ av paprika kan du tärna det smått och ha i – har du inte det kan du strunta i det. Man får aldrig följa recept slaviskt!

Jag sätter alltid Persisk prägel på nästan alla maträtter! Använder något som heter limo-ammani (torkad lime) som jag maler hemma, det finns färdigmalet att köpa i invandrarbutiker. Men har du inte det hemma använder du bara rivet skal av en citron.

Det man behöver tänka på är att färsen är ganska fett! Jag tar bort fettet när jag har stekt färsen. En annan sak som är bra att tänka på är att färsen är ganska kompakt, därför behöver man dela det i mindre bitar innan man steker det.  Gillar du chilipeppar kan du ta lite i rätten – dvs om du gillar hetta, eller varför inte lite sambal oelek (ca 1 tsk). Ibland använder jag stekta champinjoner om jag råkar ha det hemma eller varför inte några skivade oliver. Men använd det med måtta, det får inte ta över smaken!

Jag använder halverade plommontomater i rätten. Hälften steker jag och hälften tillsätter jag när rätten ska serveras. Plommontomaterna är lite fastare i köttet och därför passar det bra i den här maträtten.

Ja – det är bara några tips innan vi börjar. 😊

Ingredienser för 4 portioner

400 g Salicciafärs

1 tsk Limmo-Ammani eller rivet skal av en citron

1 st. gul lök (hackas)

0,5 tsk salt

1 paprika i mindre tärningar

1 krm svartpeppar

2–3 vitlöksklyftor (kan uteslutas)

ca 5 dl vatten

0,5 – 1 paprika (den sort du gillar – kan uteslutas)

15 – 20 st. halverade plommontomater

2 msk tomatpuré

Lite rapsolja för stekningen.

1 msk kycklingfond (eller den fond du gillar)

1 – 2 msk cremefraiche

Metod:

  1. Hacka löken i små tärningar.
  2. Hacka eller pressa vitlöken
  3. Hacka paprikan i mindre tärningar
  4. Halvera tomaterna
  5. Dela färsen i mindre bitar
  6. Mät upp alla ingredienser och ha det redo innan du börjar.
  7. Börja med att steka löken i lite olja ca 3 minuter.
  8. Tillsätt sedan färsen och stek det i 3 – 4 minuter eller till dess färsen har fått en fin färg. Ta bort överflödig fett.
  9. Salta och peppra.
  10. Tillsätt tärnade paprikan och blanda väl. Låt allt stekas tillsammans under ca 1 minut.
  11. Tillsätt vitlöken – när du känner av aromen från vitlöken tillsätter du fonden och tomatpurén.  Blanda väl.
  12. Tillsätt nu basilika, oregano och rivet skal av en citron (eller 1 tsk limmo-ammani)
  13. Tillsätt vattnet (Ta inte allt på en gång) ta 2,5 dl till att börja med.
  14. Låt allt sjuda under ca 10 minuter.
  15. Tillsätt sedan hälften av halverade tomaterna och blanda – tillsätt nu resten av vattnet och låt allt börja koka igen, sedan sjuda 5–6 minuter.
  16. Nu kan du tillsätta en eller två msk med cremefraiche om du önskar det. Det ger en härlig krämighet till rätten.
  17. Smaka av och korrigera kryddningen.

Klart att serveras med vanlig spagetti eller den pasta som du gillar. Servera gärna färskriven parmesan till.

Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar