onsdag 5 april 2017

Morotsmarmelad






English translation

Min kära svärdotter Anna är allergisk mot alla frukter som har kärnor inklusive apelsin och även nötter. När det kom hem från skidåkning utomlands berättade jag för henne att jag skulle laga en marmelad som hon kan äta, nämligen morotsmarmelad. När jag letade efter recept upptäckte jag att alla innehöll nötter av ett eller annat slag. Det fick bli ett experiment. Det visar sig att det blev otroligt gott och inte så svårt att göra.

300 gram morötter (grovriven)
1 1/2 del vatten
Juice från 2 lime
3 dl socker
2 krm kardemumma eller 1 msk rosenvatten

  1. Riv morötterna grovt
  2. Häll vatten och socker i en tjockbottnad kastrull. 
  3. När det börjar koka upp lägger du i morötterna och samtliga kryddor inklusive limejuice. 
  4. Låt allt koka ca 35 minuter på svag värme utan lock.
  5. Klart! Häll upp på glasburk och förvara i kylen.  

Tips: Du som inte är allergisk kan även ha i skal från en apelsin (riv på det minsta sidan av rivjärnet) samt pistaschnötter eller mandel som är ”silvered”.

I iran äter man gärna en tsk marmelad eller något sött efter maten.


Noshe Jan! 

Top from left to right: Let it simmer on low heat for 35 minutes. Ready marmalade. Wonderful to have it on bread.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar