tisdag 4 april 2017

Nane Barbari (Barbari bröd) (Barbari bread)





English translation

Älskar att äta nybakat bröd till frukost! I söndags ville jag överraska min svärdotter Anna med att servera det Persiska brödet Nane Barbari (Barbari bröd).  Sagt och gjort – studerade många befintliga recept och gjorde en kombination av alla dessa. Resultat: Anna älskade det, det var t o m så att sonen Pierre åt, han brukar inte äta så mycket på morgonen annars. Själv njöt jag av att ha skapat bröd som påminner mig om min barndom. Bröd var det jag tyckte mest om som liten och nu lyckades jag med enkla medel väcka barndomen i mig!

3 dl ljummet vatten (37 grader)
1/2 tsk torrjäst eller 1/4 färsk jäst
450 gram vetemjöl
3 tsk salt
3 tsk socker
Sesam eller vallmofrön eller en blandning av dessa två.

Till pensling:
3 dl vatten
1 msk vetemjöl

  1. Mät upp mjöl, salt och jäst.
  2. Lös jästen i lite vatten.
  3. Blanda mjölet med salt och socker.
  4. Tillsätt mjölet lite i taget till jästblandningen.
  5. Låt vila en timme under bakduk till dess det har nått dubbla storleken.
  6. Dela degen i två delar 
  7. Forma brödet med dina händer helst – du kan också kavla ut det men då tar man bort all luft ur brödet och det ska man undvika – bröden ska bli lika långa som en ugnpanna och ca 15 – 20  cm breda. 
  8. Värm ugnen till 175 grader.
  9. Tryck spår i brödet (se bild) och låt brödet jäsa ytterligare 30 minuter.
  10. Gör nu iordning glaseringen. 3 dl vatten blandas med 1- 2  msk vetemjöl, värm upp det och vispa tills det börjar tjockna något.
  11. Pensla det på brödet och strö på med sesam- eller vallmofrön eller en blandning av dessa. 
  12. Sätt bröden i ugnen 30 – 35 minuter. Mot slutet ökar du värmen så att bröden får fin färg. 

Avnjut gärna med fetaost, honung, eller det du föredrar.

Noshe Jan!

Left: make lines along the bread. Right: Mix flour and water for brushing the bread.



 

 

c






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar