torsdag 20 april 2017

Tah Chin (Saffransris med kyckling eller lamm i ugn) (Saffron rice with chicken or lamb in the oven)





This dish is beautiful and tasty! 

English translation

Som sagt, jag var verkligen kinkig med maten när jag var liten. En kväll när mina föräldrar, min yngste bror Kamran (8 år äldre) och jag satte oss till bords, ville min far lägga upp mat för mig. Som vanligt sa jag: nej, jag tycker inte om den här maten. Min far vände sig då till min mor och sa: varför kan ni inte laga något som hon tycker om? Min mor slog ut med händerna och svarade: - men hon tycker inte om någonting! Det var precis då jag stirrade stint på min bror Kamran och sa – jo, jag tycker om Tah-Chin! Egentligen gillade inte jag det men sa det för att jag visste att min bror hatade det. Oj, oj vilka blickar jag fick den gången. Nästa dag serverades Tah-Chin och jag var tvungen att äta det och säga hur gott det var. Så – jag lärde mig till slut att även gilla Tah-Chin. Långt senare när jag lärde mig att laga mat kom jag att tänka på den här rätten och har lagat det flera gånger. Min bror hatar rätten fortfarande och man får inte ens nämna rättens namn, men jag älskar den här rätten!
Man kan laga det med lamm eller kyckling, personligen föredrar jag att använda kyckling till den här rätten.
Rätten kan göras helt vegetarisk/vegansk. Blanda gärna någon typ av bönor eller linser istället för kött. Koka bönor eller linserna enligt anvisning på paketet och blanda det med riset innan du sätter in det i ugnen.

6 portioner:
4 dl basmatiris
2 st auberginer som skalas, skäras på längden eller i skivor
2 msk salt
1 stor gul lök som skärs ti tunna skivor
2 st vitlöksklyftor som pressas
3 dl turkisk eller grekisk yoghurt
2 stora kycklingfiléer (500 gram) eller lika mycket lamm
1 msk apelsinstrimlor (jag använder mig av torkade apelsinskal som jag alltid har färdig i burkar) Om du inte har det kan du med fördel strimla en halv färsk apelsin.
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
4 äggulor
2 tsk saffran som löses i 4 msk varmt vatten
1/2 – 2 dl smält smör eller becel
1 tsk Persisk smaksättare för ris (advieh polo) har bloggat om det tidigare
2 tsk pistaschstrimlor
2 tsk mandelstrimlor

  1. Skala auberginerna och skär det på längden eller i ringar, salta med ca 1 dl salt och låt det ligga i ett durkslag i minst 20 minuter. Ha gärna en skål under då auberginerna kommer att ”svettas”.
  2. Pensla auberginerna med olja och låt det stekas i ugnen till dess att de har mjuknat. Lägg det åt sidan. 
  3. Blanda en marinad bestående av 3 dl yoghurt, 2 pressade vitlöksklyftor, 1 msk apelsinstrimlor, 1 tsk salt, hälften av saffrans vattnet och slutligen 1 krm nymalen svartpeppar. 
  4. Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Gör på samma sätt om du använde dig av lamm.
  5. Lägg kycklingbitarna eller lammköttet i marinaden och låt det stå i kylen under minst 2 timmar upp till 24 timmar. 
  6. Skölj riset 7 gånger och låt det ligga i vatten med 2 msk salt.
  7. Skala och strimla den gula löken. Jag skär löken i 4 delar innan jag strimlar, lägg det åt sidan.
  8. Sätt ugnen på 175 – 200 grader.
  9. Ta bort köttet (kyckling eller lamm) från marinaden. Spar marinaden i kylen.
  10. Stek löken och när det börjar mjukna lägger du i köttet (kyckling eller lamm). Stek tills det inte vattnar till sig längre. Salta och peppra. Låt det hela svalna i kylen. (Lamm behöver längre koktid än kyckling).
  11. Blanda marinaden med 4 äggulor och hälften av saffrans vattnet. 
  12. Koka upp rikligt med vatten i en rymlig kastrull, när vattnet kokar lägger du i riset (häll av vattnet som det har legat i). Gör ristestet efter några minuter. Lägg ett riskorn på pekfingret och dra med tummen, delar den sig i tre delar är det dags att sila riset.
  13. Ta en rymlig pyrexform eller annan ugnsfast form med lock, smörj formen rikligt med smör eller margarin.
  14. Smält smöret som anges i ingredienserna och häll det i formen.
  15. Ta några rejäla skopor silat ris och blanda det med marinaden.
  16. Täck botten på din ugnsfasta form med marinad blandat ris.
  17. Lägg i kött och lök blandningen 
  18. Lägg ett lager med auberginer
  19. Varva med lite vit ris
  20. Toppa med marinad ris. 
  21. Lägg det i ugnen under ca 2 timmar. 
  22. Lägg ett uppläggningsfat på formen och vänd det snabbt så att rätten hamnar på uppläggningsfatet.
  23. Dekorera med tomater och basilika. Servera gärna yoghurt till. I Iran äter vi gärna någon typ av inläggning till rätten, om du väljer det får du välja bort yoghurten eftersom vi inte blandar inläggning och yoghurt.

Stek köttet till dess att det inte "vattnar" sig längre. Stek inte för länge eftersom rätten kommer att stå i ugnen i 2 timmar! Väljer du vegetarisk/vegansk alternativ kan du hoppa över köttet och lägga till linser eller bönor istället. Fry the meat until it does not "water" anymore. Do not cook too long because the dish will stand in the oven for 2 hours! If you choose vegetarian / vegan options, you can skip the meat and add lentils or beans instead.

Noshe Jan! 
Tips: du kan också använda kycklingrester eller färdiggrillad kyckling men då får du ta bort skinnet på kycklingen.Du kan också utesluta auberginerna i själva riset och lägga upp det runt om riset när du ska servera det. Själv föredrar jag att ha det i riset. 
Jag bokstavligen älskar auberginer och gill det i alla typer av mat. Om du vill kan du servera auberginerna på sidan om.
I literally love eggplants and enjoy it in all kinds of food. If you wish, you can serve the eggplants on the side of the dish.
Toppa med vit ris, har du saffransvatten över kan du ringla över det. Lägg på locket och ha det i 175 graders ugnsvärme i 2 timmar.
Top with white rice, do you have saffron water left, you can curl it over. Put on the lid and keep it in 175-degree oven heat for 2 hours.
Varva marinad riset med kött, aubergine, lök mm.
Layer marinade rice with meat, eggplant, onion etc. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar