torsdag 16 november 2017

Börek på mitt sätt (Börek my way)






Börek är en turkisk rätt som egentligen är en paj gjord på filodeg, på turkiska kallas det för gül börek. Fyllningen varierar rätt mycket. Man kan egentligen fylla det med det man tycker om. Med spenat och fetaost eller något annat.
Som vanligt har jag läst och kollat in otaliga recept och video om Börek innan jag gav mig in i att göra det på mitt sätt. Alla recept har en sak gemensamt: man måste pensla degen med en blandning av yoghurt, olja, vatten och ägg. .


500 gram köttfärs (det kan vara kalv, kalkon osv)
1 stor gul lök
2,5 tsk salt
1 tsk kummin
2 tsk gurkmeja
0,5 tsk svartpeppar
Ett knippe vårlökar
150 gram smulade fetaost. Ta mer eller byt ut mot ost som du gillar. Kan även uteslutas helt.
1 - 2 mask vitlökspulver

Degen:
1 pkt filodeg
2 dl yoghurt
1 dl vatten
1 dl olja
2 ägg
0,5 tsk salt


  1. Ta ut filodegen från kylen och låt det tempereras i rumstemperatur.
  2. Sätt ugnen på 200 grader.
  3. Hacka löken separat och sätt åt sidan.
  4. Bryn den gula öken på medelvärme och ha i köttfärsen när löken har mjuknat. 
  5. Lägg till vårlökshacket.
  6. Krydda, sätt på locket och låt det koka ihop en kort stund på låg värme.
  7. Blanda vatten, olja, ägg, salt och yoghurten. 
  8. Öppna filodegen och sprid ut ett blad i taget på en lämplig ugnsfast form, jag använde min pizzaform som är ihålig. Olja in det väl innan du lägger på första bladet.
  9. Låt överflödig deg vara kvar på kanterna.
  10. Pensla rikligt med yoghurtmixen. Lägg på ytterligare lager och pensla igen med yoghurtmixen. Fortsätt till dess du har fått ihop 5 lager.
  11. Lägg på ett lager med köttfärsen. Sprid hälften av fetaost över köttfärsen.
  12. Lägg på filodeg igen och pensla med yoghurtmixen till dess du har fått ihop 4 lager.
  13. Lägg på resten av köttfärsen, sprid resten av fetaosten.
  14. Lägg på ytterligare 3 lager med filodeg som du penslar mix på mellan lagren.
  15. Vik kanterna mot mitten och pensla med yoghurtmix.
  16. Lägg ett sista lager med filodeg som du skär lite större än formen och stoppar ner kanterna runtom. Pensla med yoghurtmix.
  17. Sätt in i ugnen i 30 – 35 minuter.
Servera med Sallad Shirazi.

Noshe Jan!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar