tisdag 26 december 2017

Julen och min mjuka pepparkaka!




Some pictures from Christmas Eve. Några bilder från julafton. 

Nåväl julafton har nu avslutats, vi hade flera iranska vänner som gäster. Det har varit ett evigt planerande i två veckors tid, polering av silver, fixa bordsduken etc. Sist men inte minst planering av logistiken när det gäller maten.
De flesta sekulära iranier firar jul, kanske lite annorlunda. De samlas och äter tillsammans. Barnen förväntar sig julklappar som alla andra svenska barn! De är privilegierade eftersom Persiska nyåret (vårdagsjämningen) är inte långt borta! Så får de nya gåvor igen. Ja - vi iranier tar varje tillfälle i akt att fira och vara tillsammans. Förra veckan bloggade jag om Shabe Yalda (årets längsta natt) som iranier har firat i tusentals år, vi firar det även om det är mitt i veckan med familj och vänner. Från årets längsta natt är det exakt 90 dagar innan det Persiska nyåret.
Vad man behöver tänka på när man har iranier som gäster är att vissa äter fläsk - andra gör det inte. Det har inte mycket att göra med förbud inom en viss religion, mera det faktum att grisar i varma länder utvecklar trikiner i större utsträckning än i Sverige.
Jag gjorde både kalkon och skinka, eftersom jag ville att alla mina gäster skulle vara bekväma med vår buffé. Min svåger kom dagen före julafton och följde alla aktiviteter i köket med stort intresse. Logistiken kring julmat kräver mycket, måste jag säga. Julklapparna till julklappspelet slogs in. Jag försöker alltid skriva ett rim för varje gåva eftersom jag är mycket förtjust i det. När jag skriver rimmet tycker jag att det är roligt och lämpligt, då läser jag det högt för min man eller vän - de är tysta några sekunder, sedan börjar de skratta - det är inte ett bra tecken antar jag 😊.
På juldagen kom ytterligare gäster som fick hålla tillgodo med resterna. Jag är glad att använda uteplatsen som kylskåp! Det finns inte en sportslig chans att få in all mat i vårt kylskåp annars.
Att diskutera menyn tillsammans med min man är väldigt viktig del av planeringen eftersom jag tenderar att överdriva och min man kan ifrågasätta om vi behöver ha så mycket. Vi uppnår en bättre balans när vi diskuterar saken.
Det råder ett mycket välorganiserat kaos veckan före jul hos oss! Jag skriver listor och förväntar mig att min man ska följa listan också, men han tar det ganska lätt, jag avundas honom verkligen för hans lugn.
Hade ordnat rollspel för julmiddagen, det är inte en tradition, men kul när vi har gäster som besöker oss för första gången. Jag skrattar högt när jag förbereder rollerna. Jag föreställer mig olika människor och deras reaktion. Rollspelet skapar en otroligt avslappnad atmosfär.

En av de saker som är absolut ett måste vid julen i vårt hus är min mjuka pepparkaka som är så läcker att allt är borta innan vi vet ordet av! Lätt att göra och helt oslagbar!

Nu tar jag lite ledigt från bloggande och kommer tillbaka efter nyår. 
Önskar er alla En God fortsättning och ett Gott Nytt År!


Ett måste vid julen i vårt hus är min mjuka pepparkaka som är så läcker att allt är borta innan vi vet ordet av! 
A must at Christmas time in our house is my soft gingerbread cake that's so delicious that it's all gone before we know it!



Min mjuka pepparkaka

Ingredienser

75 gram smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 tsk malda nejlikor
2 tsk mald kardemumma
1,5 dl mjölk
  1. Värm ugnen till 175 grader.
  2. Rör smör och socker poröst.
  3. Tillsätt ett ägg i sänder.
  4. Blanda vetemjöl och bakpulver samt alla kryddor.
  5. Blanda i mjölken.
  6. Blanda till sist i vetemjöl med bakpulver och kryddorna.
  7. grädda i ugn 40 – 50 minuter. Känn så att kakan är torr innan du tar ut det. 
Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar