onsdag 28 februari 2018

Snabba spenatsoppan! Quick spinach soup!




English translation



För flera år sen var jag i Warszawa på ett möte, blev otroligt sjuk och var tvungen att stanna på hotellet. Room Service hade inte någon soppa på menyn. Jag kallade på receptionen och talade om att jag var sjuk och ville absolut ha soppa. Vi har det inte på menyn berättade hon men jag ska se vad jag kan göra. Personalens mat den dagen var spenatsoppa och hon erbjöd mig det. Det tyckte jag var väldigt bra. Trots att jag var sjuk var det faktiskt det godaste spenatsoppa jag hade ätit. Väl hemma i Sverige försökte jag förnimma smakerna och återskapa soppan. Lyckades över förväntan bra. Jag tar till den här soppan när jag har bråttom med att äta något eller när jag är sjuk och behöver flytande föda.

Ibland lyxar jag till det och har lite hackade gräslök i men det behövs inte egentligen. Vill du ha krämigare soppa kan du byta ut lite av vattnet mot grädde, det är en smaksak.


ingredienser 2 portioner

300 gram fryst hackad spenat
1,5 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk lökpulver
3 tsk vitlökspulver
1 krm mald kummin
1 msk fond
1 msk citron
1 msk mjöl + 0,5 dl vatten (redning)
3,5 dl vatten

  1. Lägg den frusna spenaten i en panna. 
  2. Tillsätt kryddorna.
  3. Tillsätt den koncentrerade fonden. 
  4. Tillsätt också citronsaften och 0,5 dl vatten.
  5. Sätt spisen på medelvärme och låt spenaten tina upp (tar ca 10 minuter).
  6. Blanda mjöl med 0,5 dl kallt vatten - blanda väl.
  7. Tillsätt mjöl och vattenblandning till den tinade spenaten och blanda väl. Låt det sjuda i 5 minuter innan du häller i resten av vattnet (3 dl).
  8. Ta några varv med en handmixer.

Klart att servera! Jag brukar servera soppan med välhackade hårdkokta ägg och smörgåsar med cheddarost!

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar