måndag 26 februari 2018

Sopp veckan! Min underbara svampsoppa! My wonderful mushroom soup!




English translation



Har varit borta från bloggandet pga. sjukdom. Drabbades av ett virus som bokstavligen torkade ut mig totalt. Nu är jag på bättringsvägen Gud ske lov men har svårt att äta fast föda och föredrar soppa av olika slag. Därför kommer jag blogga om några favoriter i mitt kök när det gäller olika soppor.

Härförleden var jag på Martin Olsson och handlade, hittade flera olika sorters svamp och fick för mig att jag skulle laga en god soppa. Jag gillar svamp av olika slag men är inte svampplockare måste jag erkänna, jag skulle nog förgifta familjen direkt 😊

Gjorde ganska mycket, fryste in lite och tog med mig resten till min systerdotter Shirin och bad om återkoppling, det kom häromdagen när de hade avnjutit det. De tyckte att det var kanongod soppa! Det var så kul att få återkoppling på maträtten som jag hade lagt all kärlek i. Frysta soppan kom till användning när jag var sjuk.

Jag blandade fyra olika sorters svamp, Shiitake, Portabello, champinjoner och kastanjesvamp. Du kan egentligen ta vilka sorter du vill och har tillgång till.

6 portioner

Svampblandningen
230-gram Shiitake
140-gram Portabello
160-gram Kastanjesvamp
340-gram champinjoner

Övriga ingredienser
1 stor gul eller vit lök
1 – 2 buntar vårlökar
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk timjan
1 krm kanel
1 tsk gurkmeja
6 dl vatten (soppan kan spädas med ytterligare 3 dl vatten eller grädde)
0,5 dl fond (svampfond eller annan fond du föredrar)

  1. Skala och skär löken i mindre bitar, sätt åt sidan.
  2. Skär samtliga svampsorter och lägg åt sidan.
  3. Mät upp övriga ingredienser.
  4. Värm upp en panna med lite olja och tillsätt den hackade löken (bägge sorter), blanda väl. Fortsätt att steka tills volymen har minskats.
  5. Tillsätt den första satsen/sorten svamp och stek tills volymen har minskats.
  6. Gör samma sak med resten av svampen, vänta varje gång till dess volymen har minskats innan du lägger till nästa sats.
  7. Tillsätt kryddor och koncentrerad fond, låt det sjuda en kort stund (5 – 6 minuter).
  8. Häll i vattnet, Blanda väl och låt koka upp igen, sätt locket på och låt det sjuda i 20 - 30 minuter
  9. Processa soppan i en mixer - häll den tillbaka i pannan igen. Smaka av, korrigera kryddningen. Lägg till grädde eller mer vatten till dess du uppnår rätt konsistens enligt din smak.


Klar att servera! Dekorera, servera gärna ett gott bröd till.
Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar