måndag 2 april 2018

Matminnen! Food memories!

English translation


Är väl medveten om att man ska passa sig för att generalisera men det finns vissa saker som jag vågar påstå de flesta som är födda i Iran undviker att äta. Andra generationens iranier som bor i Sverige eller andra länder har säkert lärt sig att äta vissa ”trendiga” maträtter.
Glömmer aldrig när jag kom till Sverige och Fjällbacka sommaren 1966. Min svåger som var präst skulle viga ett brudpar och jag fick följa med. Det var otroligt varm och härlig sommar och själva vigseln ägde rum i kyrkan som ligger på en ”kulle” med utsikt över en stor del av Fjällbacka. Festen ägde rum på stadshotellet. Det var inte alls lika stort som iranska bröllop – det var kanske 50 – 60 personer. Jag var verkligen förväntansfull inför maten och var ganska hungrig. Väl till bords kom förrätten. Det var några konstiga saker som fanns på tallriken, vid första anblicken såg allt otroligt oaptitligt ut för en tonåring som jag var vid den tidpunkten. Det doftade inläggning, så långt var jag med, men färgen eller snarare brist på färg som jag upplevde det lämnade mycket att önska! Det var grått – rätt och slätt!
Artig som jag var försökte jag skärpa till mig speciellt eftersom jag då och då fick stränga blickar från min kära syster Payande, precis som om hon kunde läsa mina tankar. Nåväl – det var dags att börja äta. Jag iakttog hur andra gjorde med förrätten. De tog lite av flera olika komponenter på gaffeln och stoppade i munnen, jag gjorde på samma sätt. Men när jag började tugga blev jag kräkfärdig! Tog fram servetten och så diskret som möjligt spottade jag ut hela härligheten i servetten som jag sedan försökte dölja i knät. Det var verkligen en fruktansvärd upplevelse!  Min syster såg det där och viskade att jag nog var tvungen att ta flera tuggor. Ni anar inte hur förskräckt jag var – bara tanken på att ta ytterligare en tugga på den där gråa saken gjorde mig ännu mer illamående. Min syster och jag var exotiska inslaget på bröllopet vilket innebar att vi hade ”ögonen på oss”, förstelnad av skräck försökte jag komma på ett sätt att klara av situationen. Vad var det för förrätt undrar ni, jo det var inlagd sill som serverades med potatis, gräddfil och gräslök. Kulinarisk upplevelse för de flesta svenskar – men för mig var det rena fasan. Minutiöst delade jag sillbitarna i så små bitar som möjligt, tog en bit i taget på gaffeln, tog ett djupt andetag, slutade andas sedan medan jag stoppade sillbiten i munnen och svalde det direkt! Tog genast en bit potatis, gräslök och gräddfil för att rensa munnen, sedan kunde jag andas ut. Det tog tid att bli klar med förrätten - jag var helt utmattad efter upplevelsen. Nu såg jag fram emot att äta varmrätten. Det enda jag minns var att det var en köttbit som var medium rare. Åt kanterna som var ganska okay – delade sedan mittendelen i mindre bitar – stoppade det i munnen och sedan så diskret som möjligt spottade ut det i servetten! Servetten stoppade jag sedan i min handväska för att senare göra mig av med den. Sedan höll man tal och slutligen tackade man för maten. I minglet efteråt pratades det om hur gott maten var, det enda jag kunde klämma ur mig när jag blev tillfrågad om maten var: interesting indeed!
Jag klarar inte av att äta sill än idag, men jag lägger in det för min man som fullständigt älskar sill! Äter inte heller gravad lax eller sushi. Numera vågar jag faktiskt tala om vad jag inte äter, det är mer acceptabelt idag än det var på 60-talet. Postade en artikel om en man som hade ätit för mycket sushi och hade fått stor mängd mask i hela kroppen (Dukan läsa artikeln här) – Min nevö som är gift med en japanska var snabb på att ge mig mer information om detta.
”Jag har lärt mig den hårda vägen när det gäller sushi: Man måste frysa den råa fisken för en viss tid och temperatur för att döda maskar, därmed endast sushi-kvalitetsfisk som garanteras varit fryst under en viss tid och temperatur bör ätas rå. Vissa människor tar genvägar och vill inte betala mer för sushi graderad fisk, dessa kommer antingen att köpa fisk från en marknad där fisken inte är frusen eller få den från en tvivelaktig leverantör som säljer fisken som sushigraderad fisk och tar högre pris när det inte är det! Det är svårt att vara säker på att fisken har varit fryst tillräckligt länge och tillräckligt kallt för att döda maskarna. Fisk som bor nära kusten, eller delvis lever i floder - som lax - är särskilt utsatta för maskar. Försäkra dig om att det alltid är sushi graderad fisk om du vill preparera sushi eller fråga restaurangägaren om fisken innan du beställer det.
Det gäller också det nya, trendiga matberedningen Souse-Vide, där man vakuumförpackar maten i en plastpåse och lägger in i ett exakt temperaturstyrt vattenbad, testa inte detta med fisk, åtminstone icke-sushiklass. Biologiska saker i fisken - mindre parasiter eller bakterier samt potentiella bandmaskar - måste dödas antingen med långvarig frysning eller grundlig tillagning.”
Det är nog ingen risk att jag äter sushi eller andra typer av rå fisk t ex gravad lax eller sill som jag hävdar med bestämdhet inte är bra för kroppen.
Själv besökte jag en supertrendig fiskrestaurang med bra recensioner i mitten på 80-talet , beställde lax som inte var tillräckligt lagad och blev däckad över en vecka på hotellet. Det vill jag inte vara med om en gång till. Mina söner säger att jag är långsint, det må så vara – men blir man dålig av en maträtt förvandlas det till ett fasansfullt minne man inte vill vara med om en gång till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar