lördag 29 september 2018

Khoreshte Havij va alu. Persisk gryta med Plommon och morötter. Carrot and Prune Khoresht


English translation 




När jag var liten var jag som bekant ganska kinkig med maten, men dofterna gillade jag! Kommer såväl ihåg dofterna från just den här grytan som serverades medans jag åt någonting annat! Numera äter jag det mesta nästan. Fick lust att laga den här grytan för att ta med mig till min svåger som jag besöker på onsdagar. 
Den återkoppling jag fick från honom var att de persiska plommonen behövde koka lite längre. Jag har nu ändrat i receptet för att tillmötesgå honom. Det är bra om du blötlägger plommonen kvällen innan och kokar det sedan 20 minuter medans du gör andra saker. Spar vattnet som du använder  för att späda såsen med. Jag har försökt förvandla receptet så att det kan passa det hektiska svenska hushållet.
Jag gillar att ha lite tjockare sås än den persiska såsen därför blandar jag 1 msk mjöl med 3 msk koncentrerad apelsinjuice mot slutet. 

Rätten kan göras helt vegetariskt genom att ersätta köttet med ett vegetariskt alternativ. 

Ingredienser:
260 gram morätter som skalas och skärs som små tändstickor
370 gram kycklingfilé i små bitar
1 stor lök (140 gram) som hackas väl
1 vitlöksklyfta hackas väl
20 st Persiska torkade plommon (gula) Alu Bukhara
1 tsk salt
1 krm peppar
0,5 tsk kanel
0,5 krm kardemumma
1 krm saffran som löses i 1-2 msk varmt vatten
3 – 4 msk koncentrerad apelsinjuice
4 – 6 tsk socker (ta mer eller mindre beroende på hur söt du vill ha det)
3 dl vatten (du kan med fördel använda vattnet som du har blötlagt plommonen i)
1 msk mjöl blandat med 3 msk koncentrerad apelsinjuice för redning. 

Gör så här:
  1. Tvätta plommonen ordentligt och blötlägg dessa i varmt vatten kvällen innan.
    Koka sedan det i en separat kastrull ca 20 minuter. Under tiden kan du göra annat.
  2. Hacka löken, gör iordning morötterna som små stickor. Mät upp alla andra ingredienser.
  3. Stek morötterna i några minuter – häll gärna lite flytande honung på det efter någon minut. Sätt åt sidan.
  4. Smält 15 gram smör i en gryta tillsammans med 1 msk olja.
  5. Stek löken i 5 minuter tillsammans med vitlöken.
  6. Lägg till kycklingbitarna och fortsätt steka i några minuter. 
  7. Tillsätt kryddorna och saffranvattnet.
  8. Lägg till morötterna.
  9. Häll över vatten (3 dl) och sätt locket på. Låt det hela sjuda i 20 minuter eller till dess att plommonen har mjuknat och svällt upp.  
  10. Smaka av och korrigera kryddningen så att det passar din smak. En del gillar det ganska sött och då kan man lägga till mer socker osv. Gör iordning redningen och blanda ner i såsen. 
Servera med ris på persiskt vis!
Noshe Jan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar