söndag 31 mars 2019

Annas Brownies





Jag har fått dille på att göra Brownies! Provar alla möjliga sorter, här kommer ett enkelt och snabbt recept som du kan variera med eller utan nötter t ex, eller varför inte en cheesecake brownie, återkommer om just det receptet senare.

Ska besöka min son med familj på söndag och tänkte ta med mig lite Brownies! Men min svärdotter Anna är allergisk mot nötter så det får bli Brownies utan nötter - eller som jag nu bestämde mig för att göra en med solros- och pumpakärnor som jag vet hon tål. Man kan rosta dessa också men det funkar inte för Anna - då smakar det för mycket nötter och kroppen reagerar som om det vore nötter. Kakorna blev otroligt goda! 

Ingredienser för ca 20 stycken:

25 gram solrosfrön
25 gram pumpakärnor
100 gram blockchoklad
100 gram smör
2 ägg
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Långpanna 20 x 30 cm

Method:
  1. Sätt ugnen på 175 grader (Celsius)
  2. Klä en långpanna med bakplåtspapper, klipp i hörnen så att det även täcker kanterna.
  3. Smält smöret tillsammans med chokladen i en kastrull (svag värme).
  4. Blanda mjöl och bakpulver.
  5. I en större skål blandar du socker och ägg och vispar en kort stund – blanda sedan i mjölblandningen och nötter.
  6. När smör och chokladen har smält blandar du det i smeten och häller i långpannan.
  7. Grädda i 25 minuter.

Låt det svalna – skär sedan i rutor eller annan form.
Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar