söndag 31 maj 2020

Räksmörgås


English translation and video


Räksmörgås är min absoluta favorit. Det är gott, festligt och enkelt!

När jag kom till Sverige sommaren 1966 landade jag i Fjällbacka, minns än idag hur mycket en påse färskkokta räkor kostade nere vid hamnen – man kunde få 300- 400 g färskkokta nyfiskade räkor till det facila priset av 1 krona! Det var då det. 
Numera är räkorna inte fullt lika billiga längre. Köper uteslutande grönländska räkor storlek large. Skalar alltid räkorna själv eftersom de färdigskalade är mycket dyrare och dessutom smakar det något vattnigare än när man skalar räkorna själv. Skalet använder jag sedan till att göra en god fond – på så sätt tar jag rätt på allting, det känns alltid tillfredsställande.

Jag bakar alltid brödet själv men det behöver man inte egentligen – det duger bra att använda färdigköpt. Ta det bröd som du gillar. 

För 2 riktigt rejäla räksmörgåsar
 2 brödskivor
2 hårdkokta ägg som skivas tunt
 ca 40 - 50 räkor Salladsblad (strimla det fint)
 Såsen 10 – 12 tunna skivor gurka
  1 dl majonnäs Garnering:
 1 tsk dijonsenap Dillstjälkar för dekoration
Ev salt, peppar och uns av pepparrot  2 tunna citronskivor

Metod:  

  1. Bre smör på bröden.

  2. Lägg ett lager med tunt strimlade sallad ovanpå. Tunt strimlade därför att det är mycket lättare att äta med kniv och gaffel tycker jag.

  3. Lägg på gurkskivorna och sedan äggskivorna.

  4. Spritsa lite sås ovanpå och lägg på räkorna. Spritsa på mer sås på räkorna.

  5. Dekorera med lite dillkvistar och tunn skiva av citron.

Servera med citronklyftor på sidan om.

Noshe Jan! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar