måndag 12 juli 2021

Vaniljglass

 English translation and video


Världens godaste vaniljglass! Sommaren är här och då är det verkligen gott med äkta glass! Det här receptet är basen för i stort sätt alla typer av glass, lätt att göra och absolut världens godaste glass!

Det är egentligen världens enklaste sak att göra glass, det underlättar om man har glassmaskin men det är inte nödvändigt. Det man behöver är att göra en sås bestående av grädde, mjölk, socker och vaniljstänger plus vaniljpulver från madagaskar.som det värms upp. Sedan tempererar man äggulor med vätskan och vispar till dess såsen börjar tjockna. Kyler det sedan innan man kör det i glassmaskin. Saknar du glassmaskin? Inga problem, det du behöver göra då är att sätta blandningen i frysen och röra det varannan timme ungefär, det kan upplevas som jobbigt men ack så gott! Ingenting går upp emot hemgjord glass!

I vanlig glass ingår många äggulor, vill man ha mindre fett är det nog bättre att göra gelato för som du kanske gissar är skillnaden mellan glass och gelato antalet äggulor som man använder men tillvägagångsättet är i stort sätt densamma.

Vår yngste son Patrick och hans blivande svärmor kom på besök midsommardagen. Jag bjöd bland annat på hemgjord vaniljglass - det var en hit; Patrick sa att det var den godaste vaniljglass som han någonsin har ätit. Jag var överlycklig att höra det - måste jag säga. Jag delar gärna med mig av mina hemligheter 😊. Använd riktiga vaniljstänger. Ha inte bråttom om du vill ha glass med mycket smak. Jag använder också vaniljpulver från Madagaskar - det finns i de flesta livsmedelsbutikerna.

Man kan göra allt på en och samma dag eller göra det på 3 dagar. Varför 3 dagar kan man undra kanske? Ju längre tid desto mera smak – så enkelt är det. Nedan beskriver jag metoden för att göra glassen en och samma dag. I slutet av receptet beskriver jag processen på 3 dagar.

Till den här satsen har jag provat både med en och två vaniljstänger, personligen föredrar jag att använda två vaniljstänger men det duger gott och väl med en vaniljstång också. Det är verkligen en smaksak.

Kom ihåg att äggvitorna som blir över kan du frysa in om inte du vill göra maränger av det (recept)

Satsen ger ca 1 liter  (500 gram)

375 ml (eller gram) vispgrädde

1 tsk vaniljpulver

375 ml (eller gram) 3% mjölk

6 äggulor

2 vaniljstänger

185 g socker

 

Metod:

  1. Blanda mjölk och grädde i en kastrull.
  2. Gör ett snitt i vaniljstängerna och dra med knivsudden så att du får med vaniljbönerna. Lägg det i kastrullen med mjölk och gräddblandningen.  Lägg även i själva stängerna.
  3. Värm upp det till 90° och låt det kallna sedan i rumstemperatur minst en halvtimme. Ju längre tid desto mera smak på glassen.
  4. Värm upp vätskan igen - ta bort själv stängerna.
  5. Vispa samman äggulor och socker i en separat skål till dess äggen blir bleka!
  6. När mjölk och gräddblandningen är ca 80° tar du av kastrullen och tillsätter det lite i taget till äggulor och sockerblandningen under kraftig vispning. Metoden kallas för ”temperera äggen”. Det mest fördelaktiga är att du använder elektrisk visp.
  7. Häll tillbaka blandningen i kastrullen igen.
  8. Värm upp blandningen på medelhög värme, rör det konstant till dess det börjar tjockna. Det är klart när du doppar en träslev i vätskan och drar en linje på baksidan utan att vätskan flyter ihop igen. Vätskan får under inga omständigheter koka!
  9. Ta av det från spisen. Sila gärna hela vätskan och låt det sedan kylas ner i rumstemperatur en stund innan du sätter det i kylskåpet. Blandningen måste vara väl kyld innan du processar det i glassmaskinen eller sätter det i frysen (för den som saknar glassmaskin).
  10. När vätskan är ordentligt kyld kör man det i glassmaskinen och låter det sedan vara i frysen 4 timmar innan man kan avnjuta det.

Servera med maränger, färska jordgubbar, och/eller jordgubbsirap, bokstavligen ljuvligt är det.

Noshe jan!

3 dagars process:
Dag 1 värmer jag mjölk och grädde tillsammans med vaniljpulver och vaniljstången som jag har skrapat ur bönorna. Låter det hela kallna något innan jag sätter det i kylen över natten.

Dag 2 blandar jag äggulor och socker, värmer upp vätskan igen och tempererar äggen sedan med den varma blandningen. Låter det kallna något igen innan jag sätter det i kylen över natten.

Dag 3 processar jag glassen i glassmaskinen. På så sätt får vätskan maximal smak av vaniljen. 

 

Exempel på smaksättning:
Jordgubbsglass:
500 gram jordgubbar – helst färska. Skär 400 gram av jordgubbarna i lite mindre bitar. Strö över 1 msk socker och 1 msk rosenvatten. Låt det stå en stund. Koka upp och låt bären bli mjuka. Mosa och kyl det sedan, blanda det sedan med såsen som beskrivs härovan. Skär 100 gram av jordgubbarna i små bitar – de får dra i en blandning av lite socker och en skvätt cointreau, blandningen tillsätts strax innan du fryser in glassen. 

Servera gärna med jordgubbsirap (recept).

 Noshe jan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar