söndag 28 augusti 2022

Kebabsandwich

 


English translation and video


PDF 

Fullständigt underbar kebab-sandwich som kommer att bli en familjefavorit. Det blev det för min väninna och hennes familj som följde mitt recept till punkt och pricka!


Jag älskar olika sorters kebab – den bästa är den som man gör hemma. Den tunna kebaben kan man lätt efterhärma utan större problem – det gäller att lära sig tekniken som är busenkelt. Tekniken har jag använt mig av länge – så gjorde jag kebab innan jag fick riktiga grillpinnar från Iran, det fanns inte i Sverige.

Största utmaningen när man vill ha kebab med bröd (eller kebabsandwich) hemma är logistiken. Om man som jag vill ha nybakat bröd till. Resten går att förbereda i god tid. Om du vill ha nybakat bröd till behöver du räkna med att brödet behöver kallna lite innan du kan använda det – räkna med att brödet behöver tas ut ur ugnen ca en halvtimme före serveringen. Kebaben går att förbereda i god tid också – du behöver steka det och det tar ca 10 minuter. Man får också räkna med någon/några minuter till själva monteringen. Vill du ha pommes till kan du förbereda det också genom att fritera det 5 minuter, sedan kyler du det och fritera det några minuter till före serveringen.

Kebaben kan man förbereda på två sätt. Här visar jag hur enkelt det kan vara egentligen.

Alternativ 1 – man gör iordning färsen, rullar det som en korv i plastfolie och lägger det i frysen Sedan kan man ta ut det när det är väl genomfryst och skära tunna skivor som man steker meddetsamma. Jag provade det och var inte speciellt förtjust i själva processen. Jag använde mig av både skärmaskin och vass kniv – tyckte det var svårt att få till det.

Alternativ 2 – är betydligt enklare. Du smeter ut den färdiga kebabfärsen i en långpanna och gör det så tunt det bara går. Lägg plåten sedan i ugnen 5 minuter. Ta ut skär det i strimlor. Lägg kebaben i kylen och stek det strax före servering. Du kan frysa in det också.

Några ord om färsen:
Du kan göra den här kebaben med nötfärs eller en blandning av färs som du själv föredrar, det kan t ex vara en blandning av nöt- och lammfärs eller kalkonfärs. Det enda man behöver tänka på är att kalkonfärs är lite lösare i konsistens än övrig färs, det kan man kompensera exempelvis genom att tillsätta lite skorpmjöl. Färsen måste innehålla lite fett också annars blir det för torrt.

Smaksättning
Kebab innehåller alltid lök – är du allergisk eller inte tål lök kan du med fördel använda 1 krm asafoetida. istället.

Man kan riva löken och sedan klämma ut saften och använda saften i färsen. Ett annat alternativ är att purea löken i en mixer och använda det. Jag har använt mig av bägge metoderna och kan inte säga att det är någon större skillnad. Enklast är att purea och använda hela löken.

Jag använder 1 – 2 tsk torkad timjan i färsen, använder du färsk timjan behöver du dubbla mängden.

Vill du ha ännu mer komplex smak kan du tillsätta 1 tsk mald kummin. Prova dig fram.

Hur mycket kött behöver man?
Ska du göra kebabsandwich med alla tillbehör kan du räkna med 100 gram per person – det räcker gott och väl. Jag använde 200 g till som jag sedan bredde ut till en rektangel (29 x 22 cm), det räckte och mer därtill.

Tillbehör
Det är verkligen en smaksak men här är några förslag.

·         Tunna skivor rödlök som saltas och blandas väl. Hacka persilja och tillsätt det till löken före servering.
·         Skivade eller hackade tomater.
·         Saltgurka
·         Färsk gurka som skivas eller hackas.
·         Vårlökar – en klassiker tillsammans med kebab i Iran.
·         Sumak – supergott till kebaben. Antingen kan du ha det på sidan om eller använd det i lök och persiljeblandningen
·         Pommes frites.

·         Fantastisk turkiskt bröd
 

Såser:
Favoriten härhemma är den vita såsen. Det är fördelaktigt att blanda såserna i god tid och förvara det i kylen så att såserna kan goa till sig.

Vitsås

4 pressade vitlöksklyftor

4 msk yoghurt

1 tsk salt

2 msk majonnäs

Extra: hackad dill, persilja eller gräslök

 

Röd sås

1 krm svartpeppar

2 msk yoghurt

1 krm chiliflakes

1 msk chilisås (Heinz)

1 tsk vinäger eller pressad citron

1 krm salt

1 tsk puread ingefära

 

Ingredienser till Kebaben.

500 g nötfärs

En nypa chiliflakes

2 msk yoghurt (fast sort)

1,5 tsk salt

1 stor lök

2 krm svartpeppar

1 – 2 tsk torkad timjan.

Smör till stekningen.

Metod: 

1.    Purea löken, (se olika alternativ under smaksättning)Blanda alla ingredienser i en skål. Bearbeta till dess köttet ändrar färg (tar ca 5 minuter). Kyl det sedan 1 timme. 
Alternativ 1 – Rulla färsen i form av en tjockare korv. Lägg i frysen. Den måste vara väl genomfryst innan du kan skiva det tunt och steka i smör före servering.
Alternativ 2 - Förvärm ugnen till 175° C
, bre ut färsen supertunt på inoljad ugnsplåt, 
Lägg det i ugnen 5 minuter. Ta ut plåten, lägg köttet på en skärbereda och strimla köttet.  Stek sedan det i smör.

Montera och servera!

Noshe Jan!  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar