söndag 11 september 2022

Rugelach


 English translation and video

PDF 

Superenkla kakor som är naggande goda. Det är nostalgisk att baka de här kakorna som egentligen vill vara en bakelse när den blir stor 😊

Man kan göra både deg och fyllningen men enklast är att köpa färdig smördeg för de flesta hushåll.

Traditionell rugelach formas som croissant egentligen, men jag har lärt mig att det är enklare att rulla kakorna. Skälet är att man dels slipper ha läckage från fyllningen och dels kan man göra kakorna i mindre storlek när man rullar det på mitt sätt.

När jag var liten brukade min mamma beställa de här kakorna från ett mycket känt bageri i Tehran. Nu får jag lov att göra det själv 😊

Varje fryst smördeg (svensk) ger ca 15 – 20 kakor. Det låter mycket men vips så är de borta! Jag brukar ha svårt att vänta till dess de har svalnat. Äter säkert hälften under tiden som jag väntar.

Det finns färsk smördeg i de flesta livsmedelsbutikerna. Om du köper den färska sorten behöver du inte kavla det så mycket. Dela det i två på längden och kavla det bara lite. Sedan fyller du det och rullar. Det blir superbra.

Nu råkade jag ha fryst smördeg hemma och gjorde två stycken (40 kakor) med en gång. Tog med mig några till min väninna som är judinna – jag var helt säker på att hon kände till det – men blev överraskad över att hon faktiskt hade ingen aning om dessa underbara judiska kakor. Kul att introducera kakorna för kompisen1

Det här behöver du för en rulle som ger ca 20 kakor. Du kan lätt dubbla satsen om du önskar eller göra ännu fler. Det håller sig bra i kylen. Supergott att servera glass till. Värm det gärna lite innan så blir kakorna ännu godare.  

Ingredienser för 20 kakor

1 st. fryst smördeg

1 – 2 krm malen kanel

Fyllning

Rivet skal av en halv citron

80 gram aprikosmarmelad

Rivet skal av en halv apelsin

40 gram russin

Mjölk som ska penslas på

40 gram valnötter

Garnering

14 gram socker

Socker och kanelblandning


Som vanligt är det mise en place som gäller vilket innebär att du mäter upp allt och har det redo innan du börjar baka.

Metod: 

  1. Ta ut smördegen från frysen och låt det tina upp lite i rumstemperatur. Använder du färsk smördeg slipper du det men ta gärna ut det från kylen ca 10 minuter innan du ska rulla ut det. Dela den färska smördegen på längden.
  2. Sätt ugnen på 180° (C) varmluftsugn 155° (C).
  3. Hacka valnötterna och russin. Riv skalet av både apelsin och citron. (ta gärna bort vaxet från citrusfrukterna innan – HÄR kan du läsa mer om hur du gör det). 
  4. Blanda socker och malen kanel och sätt åt sidan.
  5. Mjöla bakbordet lite lätt.  Ta fram smördegen och mjöla lite lätt på ovansidan. Kavla ut degen till 30 x 15 cm.
  6. Bre på aprikosmarmeladen först – ca 2 cm från kanten. Strö över hackade russin och även rivet skal av både apelsin och citron över marmeladen. Strö sedan lite av socker och kanelblandningen över. Slutligen strö över hackade valnötterna.
  7. Rulla det så kompakt som möjligt. 
  8. Pressa kanterna på kortsidan och trimma det. Tryck ner kortsidorna med en gaffel. 
  9. Lägg över rullen/rullarna på en ugnsform (30 x 40) som är klädd med bakplåtspapper.
  10. Pensla på mjölk över hela rullen.
  11. Strö över lite av socker och kanelblandningen. Sätt 1 pinne (typ chopsticks) på vardera sida av rullen och skär ett snitt med ca 2 – 3 cm mellanrum, men inte hela vägen ner!
  12. Grädda kakorna 45 – 50 minuter i ugnen.

Låt det kallna något innan du skär kakorna.
Få inte panik om marmeladen har läckt lite utanför. Skär bara bort det i så fall.

Klart att servera.

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar