söndag 21 februari 2021

Ciabatta på surdeg


English translation and video 


Otroligt gott bröd, inte så svårt att göra heller. Ett gott råd: Läs igenom hela receptet innan du sätter igång 😊

Jag har länge velat baka med surdeg. Jag kände bara för att baka ciabatta. Tittade på flera YouTube-video och läste minst 20 olika recept; äntligen bestämde jag mig för att baka receptet jag hade i en av mina matlagningsanteckningar från många år sedan - jag har ingen aning var det kommer ifrån. Jag ändrade processen för att göra receptet mindre komplicerad och mer praktisk. Surdegsbröd tar tid – så det är inget för den som har bråttom men ack så gott det blir 😊 I slutet hittar du länk till recept för hur man kan göra surdeg. 

Några detaljer innan vi börjar:
Allmänt om degen
Den här degen är ganska klibbig – låt dig inte frestas att ha i mer mjöl!

Degskåp
Bra om du skapar degskåp eller jäsningsskåp. Ett trix som fungerar otroligt bra när du vill jäsa deg i allmänhet. Du skapar det genom att koka vatten och ha det i en ugnsplåt som placeras längst ner i ugnen. Ha bara ungslampan på.

Pizzasten eller ugnsplåt?
Det är en fördel om du har pizzasten men inte ett måste – man kan få samma effekt om man använder sig av en ugnsplåt som man låter bli varm i ugnen. Kruxet är att brödet får en skjuts när den kommer i kontakt med det varma underlaget. Använder du dig av ugnsplåt ska du ha det upp och ner vänt – på så sätt är det inga kanter som är i vägen för att lotsa in bröden eller när du ska ta ut dessa!

Satsen ger ca 8 – 12 ciabatta

Dag 1 (Fördeg)

Dag 2 (Ciabattadegen)

200 gram vetemjöl

Hela fördegen

50 gram grovmalen rågmjöl

420 gram vatten (26 grader)

250 gram vatten (26 grader)

580 gram vetemjöl

80 – 85 gram surdeg

2 msk olivolja

 

20 gram havssalt


Dag 1

  1. Blanda ingredienserna i fördegen riktigt ordentligt så att allt mjöl fuktas ordentlig.    
  2. Täck sedan skålen med plastfolie och ställ det i ett rum som inte är för varmt. Själv förvarade jag det i vår tvättstuga med värmen avstängd, det går också att förvara det i rumstemperatur egentligen. Skälet till att jag använde lite kallare miljö är att jag ville ha mer smak av surdegen och förvarade det i 24 timmar. Men om du blandar fördegen kvällen innan så räcker vanlig rumstemperatur och då behöver du inte vänta 24 timmar – utan det räcker gott och väl med 10 – 12 timmar.
  3. Har du inte rågmjöl hemma kan du använda vanligt vetemjöl istället, med andra ord tar du i så fall 250 gram vetemjöl.

Dag 2

  1. Blanda allt med undantag av saltet i en hushållsassistent med degkrok.
  2. Knåda i 10 minuter.
  3. Tillsätt sedan saltet och kör det 3 minuter till.
  4. Överför degen till en skål som är insmord med lite olja.
  5. Sätt in det i ”degskåp” som du skapar genom att koka vatten och ha det i en ugnsplåt som placeras längst ner i ugnen. Ha bara ungslampan på.
  6. Låt degen jäsa till dubbel storlek (det tar ca en timme).
  7. Ta upp degen på en mycket väl mjölad underlag. KNÅDA INTE!
  8. Släta till det lite lätt med mjölad hand. Doppa en skarp kniv eller liknande i mjöl och delar degen i 8 delar. Mjöla fingrarna och flytta sedan varje del till mjölad bakplåtspapper. Stänk mjöl på bröden – täck och låt det jäsa (vila) i ca en timme.
  9. Värm ungen under tiden till 250° (Celsius) (25 grader mindre om du har varmluftsugn).
  10. Har du pizzasten är det bra – annars kan du vända upp och ner på en ugnsplåt och låta det bli varm.
  11. Skicka in bröden med bakplåtspapper med hjälp av en bricka ovanpå pizzastenen eller den varma ugnsplåten. Grädda i ca 20 minuter.
Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar